Zaščite digitalnih vsebin

Že dolgo časa me moti, v kakšno smer gre razvoj medijev, ki vsebujejo igre, skladbe in filme. Namesto, da bi se založniki potrudili in delali več na vsebini, denar vlagajo v raznorazne zaščite, ki na koncu prizadenejo le poštenega kupca. Piratske verzije ponavadi težav sploh nimajo in človek se resno sprašuje. zakaj bi kupil igro/glasbeni CD ali film, če pa se boš več časa ukvarjal z odpravljanjem težav pri predvajanju/igranju kot pa dejansko užival v predstavitvi.

V tokratnem prispevku se bom osredotočil le na igre. Odnos založnikov do igralcev iger se s vsakim letom slabša. Namesto, da bi jim ponudili nepozabno igralno izkušnjo, igre dražijo in v njih vgrajujejo zaščite, ki prizadenejo le tiste, ki so bili dovolj neumni in so kupili original. Pa pričnimo s serijo najbolj škandaloznih zaščit.

SecuROM
Ob gledanju predoglednih filmčkov (trailerjev) za igro Spore, so se vsem cedile sline. Izgledala je namreč fantastična in zanimiva, a so tisti, ki so jo kupili, kmalu ugotovili, da so se hudo opekli. Igro so lahko namestili le trikrat, preden so jo lahko vrgli v smetnjak. Težava je bila v aktivaciji (SecuROM), ki je morala biti opravljena preko spleta. V nekaj dneh po izidu igre je 2016 od 2216 besnih kupcev na Amazonu igro ocenilo z enico (trenutno pa je 2658 ocen od 3304, enica). Vloženih je bilo več tožb, pri EA pa so povečali število avtorizacij na 5 in omogočili deavtorizacijo, ki pa za lastnike Macov ni na voljo.
Igra je bila uspešno spiratizirana že pred uradnim izidom, lastniki piratskih kopij so jo lahko igrali neomejeno.

Podobne zgodbe za sabo nosita tudi Bioshock, kjer so na začetku dovolili le dve aktivaciji, preden ste morali poklicati založnika, da odklene več aktivacij in Mass Effect, ki se je na začetku deaktiviral vsakih 10 dni, preden so po pritožbah deaktivacijo umaknili in postavili le omejeno število aktivacij, ki pa jih ni bilo mogoče mogoče reaktivirati z odstranitvijo programa.

StarForce
Ob namestitvi iger, ki so uporabljale StarForce so se namestili še gonilniki, ki so po mnenju nekaterih povzročali upočasnitve sistema, nestabilnost sistema, lahko so preprečevali namestitve določenih programov ali predvajanje CDjev, s svojim vplivom na CD/DVD enote pa so lahko le-te tudi trajno poškodovali. To pa ni edina težava StarForce-a, ob odstranitvi igre se gonilniki v večini primerov ne odstranijo in tako nadaljujejo s povzročanjem škode na vašem računalniku. Zaradi teh težav so se nekateri založniki že odločili, da StarForce-a ne bodo več uporabljali. V svoji izjavi pa so predstavniki podjetja, ki je zaščito razvilo, zapisali, da svetujejo založnikom, da po preteku določenega časa izdajo popravek, ki zaščito odstrani, da bi tako kupci, ki so legalno kupili igro, le-to lahko igrali brez težav.
Ker tečejo gonilniki na tako visokem nivoju (ring 0) in lahko kateremukoli procesu nastavijo enak nivo, je možno preko hipotetične varnostne luknje v gonilnikih, ki jo izkoristi škodljiv program, popolnoma prevzeti in onesposobiti računalnik.

Stalna povezava na splet
Čeprav so širokopasovne povezave na splet nekaj običajnega, gre pri stalni povezavi na splet pri igranju enoigralskih iger za grobo kršenje zasebnosti kupca igre. Med povezavo lahko namreč založniki kupcu servirajo reklame (poleg profita, ki ga je založnik dobil od njegovega nakupa, ima založnik profit še od prikazovanja reklam, kar je ob visokih cenah iger povsem nerazumljiva poteza) ali pa za njim vohunijo. Taka zaščita pa omejuje tudi uporabnikovo svobodo. Če ste prej lahko enoigralske igre igrali na prenosniku kjerkoli, boste morali sedaj tičati nekje, kjer je dober signal ali pa ne boste mogli igrati.

Najprej je svet z najavo šokiral Ubisoft, ki naj bi tak DRM uporabil v Assasins Creed 2. Med igranjem iger je internetna povezava obvezna, če se povezava vmes prekine, se igra zapre in izgubite vse, kar ste naredili od zadnje shranjene igre. Kmalu po izidu so nanje letele številne pritožbe, tudi iz ameriške vojske, kjer te igre niso mogli igrati v misijah v manj razvitih območjih. Ubisoft je izdal popravek v katerem zaščite ni odstranil, je pa omogočil nadaljevanje igre točno od tam, kjer ste končali. 7. marca 2010 so Ubisoftovi strežniki postali nedosegljivi za cel dan, kar je pomenilo, da nihče na svetu ni mogel tisti dan igrati legalno kupljene igre. Od takrat so strežniki padli še večkrat in kupci so spet potegnili kratko.

Kot posmeh Ubisoftu, ki je zaščito označil kot nezlomljivo, je piratska verzija brez zaščite izšla na isti dan kot originalna igra.

Podobno kot v prej opisanih primerih, so tudi tukaj besni kupci, pričeli z podeljevanjem enic na Amazonu. Trenutno ima PC verzija igre na vseh Amazon straneh, ki sem si jih ogledal (.com, .de, .co.uk) oceno zelo blizu 1/5.

Command and Conquer 4 je izšel pred kratkim in že so uspeli pridobiti cel kup negativnih komentarjev na račun zaščite. Tudi pri tej igri morate biti med igranjem neprestano priklopljeni na splet. Na Amazon.co.uk so recimo začeli vse negativne komentarje cenzurirati, kar zame osebno pomeni kršitev svobode govora. Niso pa le kupci tisti, ki so se pritožili, tokrat so ujezili tudi ocenjevalce na straneh z visoko težo 1UP.com, Eurogamer, GamePro in GameSpot. Z drastično spremembo gameplaya in popolnoma nepotrebno zaščito so pri EA uničili odlično serijo, katere korenine segajo daleč nazaj v leto 1995.

Sem lastnik ali ne?

Eno izmed najbolj kontroverznih dejstev pri igrah, ki jih kupujete, je, da jih v resnici ne kupite in niso vaša last, ampak kupite pravico, da igro igrate. To pomeni, da je edina pravica, ki jo imate igranje igre, ne smete pa je prodati naprej. Na srečo se da pri fizičnih kopijah to prepreko zaobiti, drugače pa je pri digitalno distribuiranih igrah.

Tukaj seveda ne morem mimo Valvovega Steama , ki prepoveduje prodajo igre ali računa. Če vas zasačijo, da ste račun prodali, vam ga lahko zaprejo in tako kupec izgubi pravico do dostopa in do vseh iger.
Ob vedno več igrah ima kupec občutek, da si je igro le sposodil. Očitno je cilj vseh založnikov, da vam igro prodajajo na (pre)drage obroke. Krvosesi pri EA celo razmišljajo o tem, da bi pričeli zaračunavati demo igre, kar pa je kaplja čez rob.

Bojkot?

Kje je še meja do katere se dajo kupci izkoriščati? Založniki pač tipajo in preizkušajo živce poštenih kupcev. Ena izmed rešitev bi bila morda bojkot vseh novih iger z nasilnimi zaščitami. Da se razumemo: bojkot igre ne pomeni to, da igro raje potegnete s spleta kot pa jo kupite. Bojkot igre pomeni, da je sploh ne igrate. Bi tak bojkot pomagal, da bi končno spet dobivali kvalitetnejše igre, brez hinavskih zaščit? No, jaz se tega zvesto držim in iger z invazivnim DRMjem ne kupujem. Ponavadi je potrebno počakati nekaj let, in preko resellerjev se dobi igro s vsemi patchi in večinoma brez bednih zaščit (DRM).

Dodajte komentar





Vam je vsebina všeč? Delite jo na: