Gothic
Nemško podjetje Piranha Bytes je bilo ustanovljeno leta 1997, ko so začeli delati njihovem prvencu imenovanem Gothic. Štiri leta kasneje smo ugledali končni izdelek, ki je bil precej dobro sprejet. Skozi leta smo videli še dve nadaljevanji, Gothic II in Gothic 3, ki so ju razvili pri Piranha Bytes, kasneje pa se je zadeva precej zakomplicirala, saj so se PB sprli z založnikom. Dodatek za Gothic 3 in nadaljevanje Arcania: Gothic 4, so tako razvili drugod, Piranha Bytes pa so začeli delati na svoji različici četrtega Gothica, ki je nosila ime Risen. Ocena, ki je pred vami, je bila opravljena na prvi igri iz serije Gothic, izboljšani z ljubiteljskimi popravki.
Zgodba in igranje
Gothic se odvija v fantazijskem srednjeveškem kraljestvu imenovanem Myrtana, ki mu vlada kralj Rhobar II. Zaradi vdora rase Orkov se kraljestvo znajde v škripcih, saj nimajo dovolj kakovostnega orožja, da bi se jim uprli. Rhobar nemudoma ukaže, da naj vse zapornike, ne glede na zločin, preselijo v rudnike na otoku Khorinis, da bi nakopali dovoljšnje količine čarobne rude za kraljev bojni stroj. Da bi preprečili pobeg kaznjencev, je kraljevim čarovnikom naročeno, da naj ustvarijo posebno pregrado, ki bi naj onemogočila prehod živih bitij skoznjo. Žal se načrt izrodi, saj se pregrada nenadzorovano poveča ter vase pogoltne še vseh dvanajst čarovnikov, ki jo je ustvarilo. V paniki, ki nastane, kaznjenci uspejo premagati osuple stražarje, ter prevzeti nadzor nad kolonijo. Kralju Rhobarju ne preostane nič drugega, kot da uboga vse njihove zahteve, in jih zalaga z dobrinami, zaporniki pa mu v zameno pošiljajo čarobno rudo.
Igrate neimenovanega heroja, ki ga v kolonijo vržejo skupaj s sporočilom za red Ognjenih čarovnikov. Naš junak izve, da se je kolonija razdelila na tri dele: Staro taborišče, Novo taborišče in Močvirsko taborišče, čarovniki pa, da se nahajajo v prvem izmed naštetih. Ker so čarovniki v notranjem krogu starega taborišča, v katerem ne spuščajo neznancev, se boste seveda morali najprej dokazati ali pa dobiti dovolj sredstev, da boste prepričali stražarje ;). Načinov za dosego tega prvega pomembnega cilja je ogromno. Z opravljanjem uslug in izpolnitvi določenih kriterijev se lahko včlanite v kateregakoli izmed kampov, prelevite se lahko v lopova in s krajo ter preprodajo dobrin zaslužite dovolj za podkupnino, odpravite se lahko na raziskovalni pohod in najdete posebne predmete, itd. Ta svoboda in možnost različnega pristopa k nalogam je najbrž tista, ki napravi Gothic za pravo RPG poslastico.
Z opravljanjem nalog ter seveda pobijanjem brezštevilne zverjadi dobivate izkušenjske točke, ki se z vsako pridobljeno stopnjo pretvorijo v nekaj življenjskih in deset učnih točk. Slednje lahko uporabite pri učiteljih, da vam nadgradijo atribute ali vas naučijo novih spretnosti. Bojevniki od blizu bodo točke vlagali v moč in bojevanje z eno oz. dvema rokama. Prvo poveča škodo, ki jo povzročate, ter omogoča uporabo boljših orožij, drugo pa poveča hitrost napadov ter izboljša možnost za kritični udarec. Lokostrelci se bodo usmerili v spretnost in bojevanje z lokom oz. samostrelom. Sistem deluje podobno kot za bojevnike. Za čarodeja velja rahlo drugačen način izboljševanja. Primarno boste točke vlagali v mano, ki se porablja ob izvajanju čarovnij, sekundarno pa v čarovniške kroge. Slednji omogočajo uporabo močnejših čarobnih run, ki za razliko od čarobnih zvitkov (scrolls) ne izginejo po uporabi. Moč napada je pri čarodeju tako odvisna od začetne moči uroka in mane, ki jo načrpa vanj. Igranje čarovnika je precej bolj zapleteno kot za ostala dva razreda, saj morate izbor uroka prilagoditi vrsti sovražnika.
Vsi trije razredi imajo učno omejitev atributov (moč, spretnost, mana), ki je postavljena pri 100 točkah. Ko dosežete to mejo, vas učitelji ne bodo želeli več podučevati. Meja pa na srečo velja zgolj za učenje, saj lahko vrednost atributa trajno potisnete preko nje s pomočjo redkih napojev ali skritih dejanj, za začasni učinek pa nase navesite ogrlice in prstane. Med dodatnimi spretnostmi, ki so na voljo vsem razredom, boste našli še izjemno uporabna akrobatiko, ki omogoča višje skoke in manjšo škodo ob padcih z višine, ter lovske nasvete, ki omogočajo pobiranje kož, zobovja in krempljev iz ubite zverjadi.
Igra vsekakor ni lahka, zato je pametna distribucija učnih točk ključna. Že začetek, ko ste brez pametnega orožja in oklepa ter se še lahko izogibate bojem, zna biti precejšen zalogaj za novince, kaj šele ko prodrete globlje v igro. Kazenska kolonija je relativno varna zgolj v bližini kampov, pa še tam vas lahko NPC-ji napadejo in oropajo, povsod drugje pa se pripravite na bežanje ali pa boj. Po travnikih se potikajo neke vrste noji in velikanski glodavci; gozdovi so polni volkov in orkovskih psov; ob vodnih virih vas napadajo leteči škorpijoni in dvonožni plazilci; na stranpoteh vas čakajo mesojedi dinozavri; ruševine so polne okostnjakov in duhov; v rudnikih so brezrepi škorpijoni; v odročnih predelih se nahajajo ogromni troli; in še bi lahko naštevali. Izjemno nevarna je orkovska dežela, v katero se podajte le z obilnimi zalogami. Nekateri izmed nasprotnikov imajo posebne odpornosti, ki jih boste našli s poskušanjem ali pa o njih prebrali v knjigah. Sovražniki so pogosto postavljeni taktično, da vam otežijo vstop v neko območje, a se jih da tudi obiti ;). Pri tem bodite zelo previdni, saj se zna zgoditi, da se ne boste mogli vrniti brez boja ...
Za bojevnika od blizu je boj zaradi nerodnega nadzora vsekakor vse prej kot pa enostavno opravilo. Sovražnika morate najprej postaviti v žarišče (Ctrl), nato pa ob primernem trenutku pritisniti pravo smerno tipko. Ujeti morate ravno pravi trenutek za zamah, nato pa ritmično menjavati smer zamaha in hkrati prodirati naprej. Če zgrešite ritem, bo junak zamah izpustil, kar bo sovražniku dalo možnost, da vas poškoduje s protinapadom. Tudi blokirate lahko, ampak nikakor ne pustite, da vas sovražnik zaloti z nezavarovanim hrbtom. Še posebej kritične so skupine sovražnikov, ki vas bodo v boju hitro obkolile, zato jih poskušajte razbiti na manjše oddelke. Pogosto vam v boju pomagajo tudi NPC-ji, a se žal zelo radi zatikajo v zavitih hodnikih, poleg tega pa jih je zaradi nerodnega sistema merjenja skoraj lažje zadeti kot sovražnika :). Bitke od blizu z ljudmi se ne končajo z njihovo smrtjo, ampak nezavestjo. Sčasoma se lahko nasprotniki poberejo in vas znova napadejo, da bi jih pokončali, jih morate dobesedno zaklati, ko so na tleh.
Sovragom se lahko zoperstavite s pestrim naborom orožij, run, zvitkov, napojev in zdravilnih rastlin, ki jih bodisi najdete med vašim pohajkovanjem po svetu, ukradete iz skrinj ali kupite od trgovcev. Sistem trgovanja je precej neroden, saj morate najprej v večplastnem inventarju izbrati dobrino, nato pa jo s pritiskom na Ctrl in smerno tipko prenesti v trgovalno območje. Enako morate potem storiti tudi za trgovca in če so vrednosti izmenjave dobre, potem lahko kupčijo tudi izvedete. Na srečo lahko s pritiskom tipke Shift trgovanje pospešite, a le za faktor 10. Pri odklepanju skrinj morate s pravilnim premikanjem vlomilnega pripomočka (levo ali desno) najti pravo kombinacijo. Če vam spodleti, se v večini primerov pripomoček zlomi, vi pa začnete znova. Nekatere skrinje so zaklenjene s posebnimi ključi in vanje ni mogoče vlomiti. Pri tem nečednem dejanju pazite, da vas ne zalotijo lastniki, saj vas bodo namikastili in še pobrali težko prislužen denar. Zelo pomembno je vedeti, da se ob ponovnem nalaganju shranjene igre kombinacije ne zamenjajo, saj lahko na ta način prihranite kar nekaj denarja in izkušenjskih točk. Pri raziskovanju vam bo v veliko pomoč zelo pregleden zemljevid.
Samo vzdušje znotraj taborišč deluje precej pristno. NPC-ji niso zgolj statični, ampak se po kampu premikajo, jedo, se umivajo, hodijo spat, klepetajo, hodijo v službo, popravljajo hiške, potujejo med taborišči, itd. Stražarji so precej alergični na neumnosti, ki jih počnete, zato jih ne jezite po nepotrebnem. Skoraj vsa dejanja, ki so na voljo NPC-jem lahko izvajate tudi vi sami. Pečete lahko meso za boljše zdravilne sposobnosti, izdelujete orožja, mešate juho v kotlu, kopljete rudo, pobirate pridelke, igrate na instrumente in še kaj bi se našlo. S spanjem v posteljah lahko regenerirate življenje in mano, kar bo vam gotovo prišlo prav v samem začetku igre.
Grafična podoba in zvok
Gothic teče na hišnem pogonu, ki so ga pri Piranha Bytes ustvarili posebej za to igro. S pomočjo ljubiteljskih popravkov se je stabilnost močno izboljšala, dodana pa je bila tudi širokozaslonska podpora. Igra zelo težko skriva, da je že globoko v letih. Grafični učinki so preprosti, teksture neostre, tudi vidljivost ni ravno zavidanja vredna. Presenetljivo dobro pa je zakrito pomanjkanje poligonov, ki je pravzaprav vidno le med pogovori. Bolj v oči bodejo neprepričljiva drevesa, ki od daleč kažejo številne grafične napake, in netrdne površine, ki jih je v igri na kupe. V nekatere izmed njih se lahko tudi trajno zataknete, reši pa vas lahko le ponovno nalaganje. Nauk: shranjujte redno! Pohvale vredna sta se mi zdela cikel dneva in noči ter vremenski učinki, omeniti pa je treba tudi zelo dobro izbrano barvno shemo podzemeljskih rovov.
Sama glasbena podlaga je srednjeveško obarvana, zelo poslušljiva in poskrbi za odlično vzdušje. Vgrajeno je tudi nje spreminjanje glede na dogajanje in lokacijo, kar izpade zelo dobro. Zvočni in govorni del mi je bil kar všeč, z izjemo nekaterih kiksov med dinamičnimi pogovori.
Hrošči
Hroščev je nekoč v igri bilo kar nekaj, a so ljubiteljski popravki potolkli skoraj vse. Še vseeno je treba biti med igranjem previden in si redno shranjevati. Moj nasvet je sledeč: poleg hitrega shranjevanja, si vsake toliko ročno shranite igro na ločeno mesto. Če gre v hitro shranjeni igri karkoli narobe, boste lahko še vedno obnovili ročno shranjeno igro, brez da bi morali začenjati igro znova. Nekaj hroščev, napak in trikov sem zbral v spodnjem videu.
Zaključek
Gothic je odlična igra igranja vlog, katere največji adut je gotovo izjemno zanimiv svet, ki me ob vsakem preigranju vedno znova fascinira in preseneti s kakšno še prej neodkrito skrivnostjo - ali novim hroščem :). Zelo mi je všeč občutek, da lahko že na samem začetku igre dosežeš skoraj katerokoli mesto v igri, kar je najbrž tudi botrovalo dolgemu igralnemu času 30-tih ur. Ljubiteljski popravki so igro dodobra zakrpali, a še vseeno se najdejo hrošči, zato si je treba redno shranjevati. Moti tudi neroden nadzor in lesenost junaka med bojem.
Tipkovne bližnjice
Priporočam, da v nastavitvah preklopite v alternativni način nadzora.
- Ctrl
- prestavi predmet v žarišče. Dejanje izvedete s smerno tipko ali klikom.
- Ctrl+W,A,S ali D
- izvajaj udarce med bojem od blizu
- Alt
- skok
- Tab
- inventar
- M
- prikaz zemljevida
- Preslednica
- preklopi način bojevanja
- F5
- hitro shrani
- F9
- hitro naloži
Kode
V odprtem oknu s statistiko vašega lika (tipka S ali B) vpišite besedo: marvin. Sedaj lahko vpišete naslednje kode:
- taki
- regenerira življenje in mano
- southpark
- pohitri tek in hitrost napada
- marin, sodom
- doda 1000 enot rude
- thequeenmustdie
- ubije NPC-ja imenovanega Mud
Sistemske zahteve
Minimalne
- Operacijski sistem
- Windows 98/2000
- Procesor
- Pentium 400 ali enakovreden AMD
- Grafična kartica
- 3D pospeševalnik s 16 MB pomnilnika
- Pomnilnik RAM
- 128 MB
- Prostor na disku
- 1 GB
Preigrano na
- Operacijski sistem
- Windows 10 64-bit
- Procesor
- AMD Ryzen 1500X 3.5 GHz
- Grafična kartica
- AMD Radeon RX 460 2 GB
- Pomnilnik RAM
- 16 GB
Igranje na modernejših sistemih
Za večjo stabilnost igre na Windows 7, 8 in 10 in njen rahlo lepši videz sledite naslednjim navodilom:
- Namestite popravek 1.08k
- Namestite ljubiteljski popravek g1icp 1.0
- Namestite Gothic - Playerkit v1.08k
- Namestite Gothic - SystemPack - 1.7
- Namestite Freddy's Texturpatch
- Namestite ThielHaters Texturepatch (Rerelease) v1.0.2
Vse povezave najdete v naslednji sekciji.
Povezave
Pojdi na:
- Zgodba in igranje
- Podoba in zvok
- Hrošči
- Zaključek
- Tipkovne bližnjice
- Kode
- Sistemske zahteve
- Povezave
Ocena
- + občutek svobode
- + zelo zanimiv svet
- + raznoliki sovražniki
- + dobra glasbena podlaga
- + čisti užitek za raziskovalce po duši
- + precej zanimiva zgodba
- + izjemna dolžina
- + težavnost
- - neroden nadzor brez prave podpore miški
- - junak je včasih lesen
- - mukotrpno trgovanje
- - občasno zatikanje v teren