Opis igre Rise of Nations in razširitve Thrones and Patriots

Razvijalski studio Big Huge Games je nastal kot plod sodelovanja štirih igričarskih veteranov v začetku leta 2000. Tri leta po nastanku so izdali prvenec poimenovan Rise of Nations, ki je mešal principe iz poteznih strategij z realnočasovnostjo Age of Empires oz. Empire Earth. Po enem letu je sledila razširitev imenovana Thrones & Patriots, ki je poleg uravnoteženja igralnosti prinesla še številne nove narode in močno nadgradila enoigralstvo z dodatkom novih kampanj. Igra je bila zelo dobro sprejeta in je leta 2014 celo doživela vnovično izdajo v obliki paketa Extended Edition, ki je poleg izboljšanega videza prinesel še integracijo v Steam. Ta opis ostaja zvest koreninam, saj sem obe igri že kupil v času, ko se ju je dalo dobiti v škatelnem paketu Rise of Nations: Gold.

Igranje in zgodba

Osnovni enoigralski način v Rise of Nations so štiri zgodovinske kampanje (Aleksander Veliki, Napoleon, Novi svet, Hladna vojna), ki potekajo v različnih časovnih obdobjih in imajo različna pravila, ter kampanja zavzetja sveta (Conquer the World), v kateri začnete kot eden izmed preko dvajset narodov in si poskušate podrediti celoten svet. Vsaka kampanja k predhodni doda nek bonbonček in jo prelevi v nov izziv, poleg tega pa imajo narodi različne bonuse. Napoleonova kampanja vpelje princip Direktorata, ki vam nalaga poteze, dokler jih ne prepričate v lastne sposobnosti. Z denarjem lahko kupite vazale ter posledično dodatne vojaške sile in dajatve. V Kolumbovi Ameriki so na voljo številni zanimivi scenariji namesto klasičnih bitk, izberete lahko ali se boste borili na strani Indijancev, Evropskih narodov ali Američanov. Vsaka stran ima določene omejitve, dokler po določenem številu potez ne napredujete v dobo smodnika. Hladna vojna postreže z jedrskim arzenalom, ki ga lahko kopičite s pomočjo finančnih sredstev, in vam da moč, da na obli izvedete nuklearno opustošenje. Ker vam nasprotna stran ne bo ostala dolžna, je morda smiselno, da so rakete zgolj sredstvo za držanje nasprotnika v šahu. Odločitev gotovo ne bo lahka. Dokler je bojna sekira z nasprotno stranjo zakopana, lahko izvajate tudi posebne vohunske misije, ki oslabijo nasprotnike ali pa vam dodajo določene bonuse. Skupno vsem kampanjam je, da so razdeljene na potezni in realnočasovni del.

Potezni del poteka na zemljevidu razpoložljivega sveta, ki ga morate osvojiti v omejenem številu potez. Razdeljen je na teritorije, ki so poseljeni z barbari ali drugimi narodi, na njem pa se nahaja tudi vaša provinca z glavnim mestom, ki je ključna za vaš obstanek. Teritoriji niso zgolj zaplate zemlje, ki vam dajejo dodatne vojske, ampak je sistem precej bolj kompleksen. Vsak teritorij ima ob številu, ki prikazuje njegovo moč, prikazano, katerih bonusov se lahko nadejate ob njegovem zavzetju: dohodkov od davka (tribute), redkih virov (rare resources), dodatne vojske (additional army) ali posebnih kart (cards). Dohodki od davkov se odrazijo v finančnemu stanju vašega imperija in so daleč najpomembnejše sredstvo za zavzetje sveta. Z nagrabljenim denarjem lahko nadgrajujete moč teritorijev, kupujete nove karte, barantate z drugimi narodi za njihova ozemlja, si kupite zavezništvo ali pa podkupite napadalce, da vas pustijo na miru. Diplomacija, ki temelji na izmenjavi sredstev, teritorijev in kart je pomemben del kampanje, saj včasih ni na voljo dovolj potez, da bi zavzeli vse nasprotnike zgolj s surovo silo. Zelo pomembna so tudi takojšnja zavzetja teritorija (overrun), ki jih lahko izvedete, če nek teritorij napadejo tri vojaške enote naenkrat.

Drugi del igre poteka na napadenem teritoriju, ki ima ponavadi obliko, kot jo je imel na zemljevidu. Na njem so strateško porazdeljeni gozdovi, ravnine in hribi, ki omogočajo zbiranje virov, od moči teritorija pa je odvisno, koliko mest se že nahaja na njem, in katere zgradbe so prisotne. Kot v poteznem delu, je tudi v realnočasovnem delu izjemno pomembna količina zasedenega ozemlja. Vsako postavljeno mesto ima določen polmer, v katerem lahko s pomočjo kmetov gradite zgradbe, in teritorialno mejo, ki pripada samo vam in vašim zaveznikom. Znotraj te teritorialne meje lahko gradite le vi, sovražnik pa ne, razširite pa jo lahko s postavitvijo dodatnega mesta ali pa z napredovanjem po tehnološkem drevesu.

Tehnološki razvoj je razdeljen v pet vej, ki za raziskavo potrebujejo določene vire in predpogoje.

  • Vojaška veja (Military) poveča omejitev števila enot (največ 200) ter poceni njihov nakup in nadgradnje.
  • Ljudska veja (Civic) poveča omejitev števila mest in razširi teritorialne meje.
  • Trgovska veja (Commerce) zviša omejitev pobiranja virov in omogoči večje število trgovskih karavan. Ob določeni stopnji raziskanosti se tudi sprosti trgovanje.
  • Znanstvena veja (Science) poceni in pohitri raziskave ter omogoča izgradnjo zgradb, ki povečajo izplen nabiranja virov.
  • Časovna veja (Age advance) je v zgodovinskih kampanjah večinoma zaklenjena, omogoča pa, da napredujete v modernejšo dobo in odklenete nove zgradbe ter enote.

Poleg raziskav v knjižnici, potekajo te tudi znotraj posameznih zgradb, med njimi pa krožite s Tabulatorjem. V kašči lahko na primer raziščete hitrost nabiranja hrane in izgradnjo ter zdravljenje enot, žaga ponuja raziskave sečnje in omogoča povečano hitrost izgradnje zgradb, preko templja lahko povečate velikost teritorija ter nabijete davke, itd. Ker je besedilo s pomočjo izčrpno, si lahko pred vsako nadgradnjo preberete, kaj ponuja, nato pa se odločite, če je vredno, da v raziskavo vložite vire.

Med realnočasovnim delom zbirate šest različnih virov: hrano, les, kovine, zlato in znanje, v moderni dobi pa se jim pridruži še nafta. Za večino virov so zadolženi kmetje: hrana se prideluje na omejenem številu kmetij, ki jih lahko postavite v ekonomski polmer mesta, ali pa z ribarjenjem, les se pridobiva iz gozdov, ruda z izkopavanjem iz gorovij, nafta pa iz nahajališč na kopnem ali v morju. Pridobivanje zlata poteka s pomočjo davkov, ki jih raziščete v templjih, in karavan, ki potujejo med mesti. Znanje pridelujejo znanstveniki, ki jih namestite v univerze. Na hitrost pridobivanja virov poleg trgovske omejitve vplivajo unovčene karte, čudesa, trgovci in redki viri, ki so posledica zavzetih teritorijev na karti sveta. Trgovci lahko postavijo svojo postojanko kjerkoli v bližini redkega vira in ne prispevajo zgolj k izboljšanju nabiranja virov, ampak lahko ponujajo še posebne bonuse kot so npr. cenejše enote, hitrejša gradnja, itd.

Seveda vas še tako blesteča ekonomija ne bo rešila pred sovražnimi silami. Resda lahko zgradite zaščitne stolpe in utrdbe, vanje v sili postavite kmete in poskušate pobiti napadalce, a to večinoma ne bo dovolj – potrebovali boste žive enote, ki jih boste lahko premikali po mapi, in se odzivali na grožnje. To so pešaki, konjeniki in artilerija, ki se razlikujejo tako v virih, ki so potrebni za njihovo izgradnjo, kot tudi v napadu/obrambi proti drugim enotam. Nobena enota ni univerzalno močna, niti tiste, ki so edinstvene za narod, zato je mešana vojska zlata vredna. Enote lahko združujete v čete in jih taktično razporedite, nastavite pa jim lahko tudi napadalnost. Ker se ob prehodu skozi čas enote nadgradijo, ne bom razpredal o posameznih vrstah, ki so na voljo, ampak se bom osredotočil na podporne enote.

Podporni vozovi (Supply Wagon) so nujno zlo zunaj vašega domačega teritorija. Enotam, ki so znotraj njihovega polmera delovanja, ni treba skrbeti glede oskrbovalne škode (artrition damage), poleg tega pa pospešijo napade artilerije. Generali bližnjim enotam povečajo zaščito, imajo pa tudi posebne sposobnosti kot so na primer vsiljeno korakanje (Forced march), ki pospeši premikanje enote znotraj polmera delovanja generala. Vohuni lahko infiltrirajo sovražnikove zgradbe in podkupijo enote, da prestopijo k vam, ob mirovanju pa so popolnoma nevidni. Izvidniki raziskujejo teren in služijo odkrivanju ter eliminaciji vohunov. V poznejših časovnih dobah se pretvorijo v komandose, ki nasprotnike čistijo z ostrostrelsko puško in napadajo zgradbe z eksplozivi.

Bitke pa se ne bijejo zgolj na kopnem, ampak tudi v vodi, kjer je na voljo peščica vodnih enot. V zgodnjih obdobjih gre večinoma za ladje, napredovanje skozi čas pa prinese tudi podmornice in letalonosilke. V moderni dobi lahko izgradite tudi zračne enote kot so bombniki, lovci in helikopterje ter poskušate nasprotnika premagati z zračno nadvlado. Če vam to ni dovolj, so na voljo tudi rakete dolgega dosega, s katerimi lahko obstreljujete nasprotnika ter mu uničujete pomembne zgradbe in mu hromite proizvodnjo virov.

Vaš ultimativni cilj v kampanji je, da nasprotniku zavzamete glavno mesto in ga tako prisilite v vdajo, kar pa definitivno ne bo tako enostavno. Srednja težavnost zna biti kar zalogaj za novince, umetna pamet na najvišjih težavnostih pa bo gotovo na polno zaposlila še tako dobre igralce strategij. Igre po meri imajo lahko drugačne cilje in jih lahko do potankosti prilagodite, na voljo je tudi ekipno igranje.

Grafična podoba in zvok

Pogon v Rise of Nations ponuja tako popolnoma statične zgradbe kot tudi polno izrisane 3D enote. Slednje imajo številne animacijske cikle ob napadu in smrti, kar je glede na njihovo raznolikost, kar spoštovanja vreden dosežek. Zanimiva posebnost igre je tudi ta, da se ob napredovanju skozi čas spremeni izgled zgradb in enot. Presenetljivo dobro so se izognili tudi splošnemu pomanjkanju poligonov, saj ga po pravici povedano skoraj ni za opaziti. Efekti ob napadih so precej všečni: ob strelih se dviga dim, topovske eksplozije razmetavajo zemljo, streli v vodo pršijo vodo. Goreče stavbe oddajajo navidezno volumetričen dim, v vodi se vidijo odsevi ladij. Pohvalna je tudi funkcija približanja in oddaljevanja pogleda, ki poskrbi za boljši pregled nad bojiščem.

Žal ga pogon malo šepa, kar se tiče ubiranja poti vaših enot, saj se znajo zatakniti v tovariše v najbolj neprimernih trenutkih, ali pa ubrati pot naravnost čez sovražnikovo ozemlje. Občasno se dogaja tudi, da se zatika miškina kazalka, se pa situacija precej izboljša, ko se vse naloži v pomnilnik. Privzeto igra nima podpore za široke zaslone, se jo pa da prelisičiti (več pod Igranje na modernejših sistemih).

Zvočni del igre je dober, še posebej so mi bili všeč govorjeni vodniki. Dobra je tudi orkestralna glasbena podlaga, ki popestri igranje.

Hrošči

Zaključek

Rise of Nations in razširitev Thrones and Patriots v paketu ponujata potezno in realnočasovno strateško poslastico, ki je zaradi prilagodljive težavnosti primerna za novince kot tudi za izkušene igralce. Enoigralske kampanje postrežejo z več kot štirideset urami igralnosti, v katerih se boste lahko pomerili z raznolkimi narodi, od katerih ima vsak različne posebnosti, vse pa nadzira sposobna umetna pamet. Poleg klasičnih bitk na generičnih ozemljih so na voljo tudi zgodovinske bitke in različni scenariji, ki popestrijo igro. Velik poudarek je na diplomaciji in na držanju teritorijev z redkimi viri. Ker izvirnika ni mogoče kupiti preko digitalnih kanalov, priporočam, da si nabavite razširjeno različico. Dvajset evrov na Steamu je sicer veliko za petnajst let staro igro, a se jo da dobiti tudi ceneje v času razprodaj.

Hitre tipke

Tab
preklaplja med nadgradnjami
Shift+U
izbere vse enote
Q
vklopi neskončno proizvodnjo enot
Ctrl+Home
izbere ranjene enote

Sistemske zahteve

Minimalne

Operacijski sistem
Windows 98/ME/XP/2000
Procesor
500 MHz
Grafična kartica
katerakoli z vsaj 16 MB pomnilnika
Pomnilnik RAM
128 MB
Prostor na disku
1.5 GB

Priporočene

Operacijski sistem
Windows 98/ME/XP/2000
Procesor
1 GHz
Grafična kartica
katerakoli z vsaj 32 MB pomnilnika
Pomnilnik RAM
256 MB
Prostor na disku
1.5 GB

Preigrano na

Operacijski sistem
Windows 7 SP1 64-bit
Procesor
AMD Ryzen 1500X 3.5 GHz
Grafična kartica
AMD Radeon RX 460 2 GB
Pomnilnik RAM
16 GB

Igranje na modernejših sistemih

Igra ne omogoča izbire širokozaslonskih ločljivosti znotraj igre, lahko pa odprete datoteko rise2.ini v mapi %APPDATA%\Microsoft Games\Rise of Nations ter spremenite:

AllowAllResolutions=0

v:

AllowAllResolutions=1

Povezave


Vam je vsebina všeč? Delite jo na: