XIII - ocena
XIII je belgijski strip, ki sta ga v osemdesetih ustvarila Jean Van Hamme in William Vance, leta 2003 pa je založnik Ubisoft s pomočjo hišnih razvijalcev izdal istoimensko igro. Slabe prodajne številke so pokopale morebitnega naslednika, zato je bilo izjemno presenetljivo, da smo leta 2020 uzrli remake, ki ga je financiral Microids razvil pa studio PlayMagic. V drugo je šlo še slabše, saj je bila izdaja katastrofalna in čeprav so jo kasneje pokrpali, sem se raje lotil izvirnika, ki sedaj nosi ime XIII — Classic.
Zgodba in igranje
XIII temelji na prvih petih knjigah stripov, v katerih sledimo junaku z izgubo spomina in tetovirano rimsko 13, ki se lepega dne znajde na plaži v Brooklynu. Ranjenca najde reševalka in ga pospremi v reševalno utico, kjer mu poda najden ključ sefa banke Winslow, kmalu zatem pa jo prerešetajo skrivnostni napadalci. S presenetljivim poznavanjem orožij se uspete rešiti, nato pa se odpeljete v banko, kjer izveste, da se menda imenujete Steve Rowland. Ob odprtju predalčka v sefu sprožite lastno past, med pobegom pa vas aretira FBI, ker naj bi umorili predsednika ZDA Williama Sheridana. A če bi mislili, da ste pod nadzorom FBI varni, se motite, saj med vašim priporom stavbo napadejo neznani napadalci, katerih tarča ste seveda vi. Sprotno obelodanjanje ozadja junaka preko pogovorov, vmesnih sekvenc in znova pridobljenih spominov je izvedeno zelo zanimivo, povzetek razkrite zgodbe pa se sproti pojavlja v glavnem meniju.
Prizorišča igre XIII so precej raznolika in obsegajo notranjosti stavb in industrijskih obratov, ulice in strehe mesta, vojaške baze, umobolnico, vilo z okolico, podmornico, pečine, kanjone, divjino, gozdove in še bi se našlo. Kakovost izdelave je všečna, so pa v nekaterih primerih izdelovalci ubrali bližnjice in kopirali prostore, kar je vsaj mene zbodlo v oči. Neposredni sprehod do cilja preprečujejo zaklenjena vrata, za katera potrebujete varnostno kartico ali ključ, včasih je treba do tja preplavati preko kakšnega potopljenega jaška ali pa se s pomočjo motoriziranega kavlja zavihteti čez praznino. Do marsikatere lokacije vodi več poti, kar zna biti pomembno v časovno omejenih delih in tiholazniških odsekih.
Izogibanje stiku s sovražnikom predstavlja namreč pomemben del igranja, saj ti sprožijo alarm, kar ponavadi vodi v neželene posledice, ki takoj končajo misijo. Patruljirajoče lahko zalezete od zadaj in pošljete v deželo spanca z udarcem pesti ali pa na njihovih beticah raztreščite stol, steklenico ali pa recimo metlo. Padla trupla je treba včasih odnesti, da jih ne najdejo, lahko pa nasprotnika tudi vzamete za talca in ga prisilite, da se sam sprehodi do mesta za onesveščenje. Pri tem ga lahko uporabite tudi kot živi ščit, z drugo roko pa vihtite enoročno orožje ali sredstvo za odklep vrat. Pri ostajanju neviden vam je v veliko pomoč šesti čut, ki v obliki grafičnih izsekov prikazuje premikanje nasprotnikov ali pa v obliki besedila prikazuje njihovo smer gibanja.
Seveda brez spopadov ne gre, saj je XIII v osnovi streljačina in to z zavidljivo obsežnim arzenalom. Pesti in metalni noži kot hladna orožja, pištola in revolver, dve vrsti šibrenic, metalec harpun, samostrel, tri vrste brzostrelk, uzi, granate, raketomet in ostrostrelska puška se zdijo skoraj preveč, a so jih avtorji pametno razporedili v stopnje. Vsako namreč začnete z drugačnim naborom, kar pripomore k raznolikosti in popestri igranje, minus tega pa je, da ni mogoče vseh preslikati na numerične tipke. Obnašanje orožij je daleč od arkadnega, saj npr. ob streljanju mitraljezov merek niha, pa tudi strelice se gibajo v loku. Občasno se lahko zavihtite tudi za strojnico z neskončno metki, vam pa igra tega ne vsili. Ponekod vam v spopadih pomagajo tudi pajdaši, katerih ciljanje pa ni ravno zavidanja vredno, včasih pa morate tudi vi braniti koga izmed njih ter ga varno pripeljati na cilj.
Podobno kot vi so oboroženi tudi sovražniki, katerih streli so smrtonosni, žal pa njihov reakcijski čas ni ravno dober, kar včasih izpade čudaško, hecno pa je tudi, kako včasih ne odreagirajo na bližnje strele. Zelo mi je bilo všeč, kako se vržejo za ovire in vas pokajo izza zaklona, čakajo pa vas tudi v marsikateri zasedi ali vam grozijo iz helikopterjev. Poleg klasičnih nasprotnikov z različno količino oklepljenosti vas čakajo tudi šefi, ki so oboroženi z eno izmed naštetih vrst orožij, njihov adut pa je zgolj visoka količina življenjskih točk. Za lažje preživetje igra ponuja dve vrsti zdravilnih paketov, oklep in pa čelado. Umiranja je na višjih težavnosti kar nekaj, zato je škoda za neroden shranjevalni sistem, ki temelji na vnaprej določenih nadzornih točkah, ki so včasih izjemno daleč vsaksebi.
Grafična podoba in zvok
XIII teče na pogonu Unreal Engine 2 podjetja Epic Games, ki je svoj krst doživel v naslovu America's Army. Zaradi izrisovanja s tehniko Cel shading ima igra izjemno svojevrsten videz, ki jo povzdigne nad konkurenco, kljub precej nizkemu številu poligonov in motnim teksturam. S stripovskim slogom so izrisani tudi učinki strelov iz puške, brizganje krvi in eksplozije, svojevrstno pa izpadejo tudi približani prizori smrti ob strelu v glavo. Žal so zaradi starosti igre te približane plošče žagaste in jih ne reši niti vsiljeno glajenje robov v gonilniku grafične kartice. Za zrnatostjo trpijo tudi pogledi nazaj, ki so videti kot en velik zmazek, jih pa na srečo ni veliko. Podpora HD načinu in z umetno inteligenco izboljšane teksture sicer omilijo omenjene slabosti, je pa očitno, da je igra že precej stara in bi potrebovala ročno izboljšavo tekstur ter poseg v izvorno kodo.
Zvočni del igre je izvrsten, za kar je v prvi vrsti zaslužna glasbena podlaga iz sedemdesetih, ki se odlično prilega dogajanju, in bo domača vsem ljubiteljem vohunskih filmov iz tega obdobja. Med govorci so sami težkokategorniki, kot npr. junak Dosjejev X David Duchovny, pevka Eve in Batman Adam West, svoje delo pa so seveda opravili dobro.
Zaključek in ocena
XIII je streljačina z izvrstnim stripovskim slogom okronanim z odlično glasbeno podlago, ki v dobrih osmih urah igranja predstavi raznolike stopnje in ogromen nabor orožij. Akcije in skriptiranih dogodkov ne manjka, po drugi strani pa od vas zahteva tudi tiholazništvo. Škoda le, da je umetna pamet tako lesena, kar je sicer delno izničeno z njeno smrtonosno natančnostjo. Grajo si zalužita tudi nadležen sistem shranjevalnih točk in žagasti približani deli ter flashbacki, ki niso rešljivi brez konkretnega posega v kodo. Opozoril bi tudi, da je bila redna cena igre v 2024 podvojena, zato priporočam, da počakate na razprodaje.
Hvalim
- izvrsten slog
- odlična glasbena podlaga
- raznolike stopnje
- akcija in skriptirani dogodki
- ogromen nabor orožij
- tiholazništvo
- več možnih pristopov
Grajam
- počasne reakcije umetne pameti
- nadležen sistem shranjevalnih točk
- žagasti približani deli in flashbacki
Tipkovne bližnjice
Desni klik | sekundarni napad |
---|---|
R | dopolni strelivo |
E | uporabi |
F | predhodni inventar |
G | naslednji inventar |
Q | hitro pozdravi |
C | tiholazenje |
F5 | hitro shrani |
F9 | hitro naloži |
Sistemske zahteve
Minimalne
Operacijski sistem | Windows 7 / 8 / 10 |
---|---|
Procesor | 1.8 GHZ ali boljši |
Grafična kartica | 3D pospeševalnik združljiv z DirectX 9.0c |
Pomnilnik RAM | 1 GB |
Prostor na disku | 2 GB |
Preigrano na
Operacijski sistem | Windows 10 64-bit |
---|---|
Procesor | AMD Ryzen 7 5700G |
Grafična kartica | AMD Radeon RX 6600 8 GB |
Pomnilnik RAM | 16 GB |
Igranje na modernejših sistemih
Igranje na modernejših sistemih je omejeno zaradi slabe podpore širokozaslonskim načinom in težavam z miško, lahko pa zadevo močno izboljšate tako, da (glejte povezave):
- Namestite neuradni popravek s podporo za HD
- V mapi System in Textures razširite popravke vmesnika in z umetno inteligenco izboljšane teksture za XIII
- V mapo Video razširite z umetno inteligenco izboljšane videe
- V nadzorni plošči grafične kartice vsilite glajenje robov (Antialiasing)