Ocena igre Stronghold

Britanski razvojni studio Firefly Studios so leta 1999 ustvarili prebežniki iz studia Impressions Games, najbrž najbolj znanega po uspešnih zgodovinskih strategijah iz antičnega sveta: Caesar. Dve leti po ustanovitvi so izdali graščinsko simulacijo Stronghold, ki je bila zelo dobro sprejeta. Malo več kot deset let po izdaji pa so (zanimivo) izdali tudi brezplačni HD popravek, ki stabilizira igro na modernejših sistemih in omogoča igranje na visokoločljivostnih zaslonih. Po večkratnem preigranju sem se odločil, da je končno čas, da zadevo opišem. Ali sem brezčuten tiran ali pa dobrodušen graščak pa izveste v opisu :).

Igranje in zgodba

Igro bi lahko umestili v srednjeveško Anglijo v enajstem stoletju, ko so vanjo vdrli in si jo podredili Normani. Zgodba sama je fiktivna in se dogaja v času, ko je bil Otok razdeljen med normanske mogočneže, kralj pa je bil ugrabljen. Igrate kot sin kraljevega svetovalca ubitega v poskusu vzpostavitve premirja med bojujočimi se stranmi. Na vas je sedaj, da si s pomočjo zvestih pomočnikov podredite Otok in dosežete mir.

Nasproti vam stojijo štirje normanski mogočneži, katerih osebnost ustreza njihovim imenom:

Duc de Puce (The Rat)
Podgana je strahopetnež in lahkovernež, ki ima relativno šibko vojsko. Nad vas bo pošiljal hitre, a slabo zaščitene suličarje in lokostrelce, zna pa vas ogroziti tudi s kakšnimi oblegovalnimi napravami.
Duc Beauregard (The Snake)
Kačon je zvit in preračunljiv. Oče protagonista mu je iztaknil oko, zato se je zaklel, da se mu bo maščeval. Gre za osebo brez časti, ki bi celo prevarala lastne zaveznike. Vojski lokostrelcev in suličarjev se bodo pridružili počasnejši, a bolje oklepljeni vojaki s samostreli ter hitri vojaki z bojnimi kiji, nad vas pa bo poslal tudi katapulte.
Duc de Truffe (The Pig)
Prašič je okrutna in sadistična svinja (hehe :), ki je odraščal med banditi. Njegova vojska je sestavljena iz hitrih vojakov z bojnimi kiji, ki se jim pridružijo počasnejši helebardisti in lokostrelci. Poleg katapultov se bo nad vas spravil z triboki in oblegovalnimi ovni.
Duc Volpe (The Wolf)
Volk je vaš najstrašnejši nasprotnik, ki se ga bojijo vsi ostali mogočneži. V njegovi vojski so poleg nekaterih že omenjenih enot na voljo tudi težko oklepljeni vitezi in konjeniki. Je zelo nevaren oblegovalec in odličen branitelj lastnih posesti.

Boj z naštetimi nasprotniki poteka skozi 21 misij, v katerih se morate bodisi braniti pred njihovimi napadi, bodisi pa zavzeti njihove utrdbe. Lastno graščino lahko utrdite z zidovi, postavite strelske enote na stolpe, izkopljete vodne jarke, vlijete vrelo olje čez zid, skrijete ošiljene kole ali pa gorljive zaplate. Pri napadu lahko izbirate med katapulti in triboki, ki bodisi rušijo zidove s kamni ali pa mečejo kravja trupla, ki povzročajo kugo. Nadaljnje lahko zgradite oblegovalne stolpe in ovne, prislonite lestve na zidove ali pa enostavno porušite stavbe in zidove s pomočjo rovokopov. Oblegovanju in zavojevanju je posvečen tudi kup misij na to tematiko.

Vsaka misija kampanje se začne z opisom ciljev, ogledate si lahko namige in vodnik po novih enotah ter izberete težavnost. Na vseh braniteljskih misijah morate najprej postaviti grad ter kaščo, nato pa sledi grajenje ekonomije, ki bo lahko proizvedla dovolj spodobno vojsko, da se boste ubranili pred vdorom.

Meni za gradnjo je razdeljen v šest zavihkov. V prvem se nahaja vse povezano z zaščito in ograditvijo gradu: stene, stolpi, vrata, vojašnica, orožarna, itd. V drugem se nahajajo stavbe za pridobivanje neživih surovin: drvarnice, v katerih se pridobiva osnovna gradbena surovina - les, kamnolomi in voli za prenašanje kamnov, rudarska postojanka, kjer proizvajajo železo za orožja, trgovina za prodajo/nakup surovin, ter postojanka za kopanje smole iz močvirij. V tretjem se nahajajo stavbe za pridobivanje živih surovin: lovska postojanka, sirarna, sadovnjak ter kmetiji za pridobivanje žita in hmelja. V četrtem najdete hiše za nastanitev kmetov, lekarno ter verske zgradbe. Peti je namenjen izdelovanju vsakovrstnih orožij in oklepov, šesti pa je v večji meri posvečen pridelovanju kruha in pivovarstvu. Vsebina zavihkov se razlikuje od misije do misije in napravi igro bolj raznoliko.

Vsaka postavljena stavba zahteva določeno delovno silo, zato je treba vrstni red postavljanja stavb načrtovati glede na razpoložljive surovine in cilje, ki jih igra postavlja. Vsekakor je nesmiselno postaviti pekarne, še preden ste sploh postavili kmetijo za pridelovanje žita ali pa zaposliti izdelovalca bojnih kijev, če pa sploh še nimate železa. Takšno brezglavo postavljanje zgradb lahko resno upočasni napredek in nasprotnik vas bo pregazil. Kljub skrbnemu načrtovanju pa lahko zaradi nepredvidenih dogodkov pride do pomanjkanja aktivnega prebivalstva. V tem primeru lahko manj pomembne stavbe postavite v mirovanje dokler si ne opomorete Škoda je le, da v mirovanje ni mogoče prestaviti posamezne stavbe, temveč le celo vrsto naenkrat.

Neprilik je kar nekaj in se lahko bodisi pojavljajo naključno, ob dosegu določenega cilja, lahko pa jih povzročijo napadalci. Poleg vpadov nasprotnikov vas lahko nadlegujejo volkovi, medvedi in celo zajci, ki se mastijo na vašem pridelku žita. Za borbo proti živaljadi potrebujete vojake in to nemalo njih, saj se živelj veselo pojavlja iz niča. V gradu lahko nadaljnje izbruhne uničujoč požar, ki se bliskovito razširi med lesenimi stavbami nič kaj manj nevarna pa ni kuga. Prvega lahko prekinete s pomočjo vodnjakov, pri bolezni pa pomaga lekarnar. Najbolj boste najbrž občutili neprilike, ki se tičejo hrane: lopovi vam ukradejo hrano ali pa se nekaj zgodi med procesom pridelovanja hrane. Slednjih ni mogoče preprečiti, zato imejte raznolike vire hrane. Vse te neprijetnosti pa vplivajo tudi na priljubljenost, ki je ena izmed ključnih mehanik igre.

Stopnja priljubljenosti namreč odloča o tem ali bodo kmetje prihajali v grad ali ga bodo zapuščali. Lestvica se razprostira med 0 in 100 točkami, pri 50 pa je meja med priljubljenostjo oz. nepriljubljenostjo. Na to stopnjo lahko vplivajo že omenjeni negativni zunanji dejavniki, pozitivni zunanji dejavniki (potujoči cirkus, dvorni norček, poroka) ali pa vaše upravljanje z gradom. Upravljate lahko s količino zaužite hrane iz kašče, pobirate davke ali razdajate denar, poskrbite za duhovno preskrbo kmetov ali pa zgradite pivnice. Priljubljenost je odvisna tudi od vaše strogosti oz. dobrodušnosti. Če grad ozaljšate z mučilnimi napravami boste sicer manj priljubljeni, bodo pa zato kmetje toliko bolj delavni, če pa poskrbite za zabavo, vam zraste priljubljenost, kmetje pa se polenijo. Strogost in priljubljenost pa vplivata tudi na moralo vaših enot, zato ni priporočeno, da ste preveč okruten. Najti primerno ravnovesje je tisto, kar odloča o uspehu v misiji.

Poleg precej dolge vojaške kampanje igra ponuja še ekonomsko kampanjo in ekonomske misije, v katerih je bolj kot na bojevanju poudarek na uravnoteženju ekonomije. Neprilike so pogostejše, okolje pa je precej bolj neprijazno kot v vojaških kampanjah. Pogosto je treba maksimalno izkoristiti ponujen prostor, velik poudarek je na trgovanju, kar nekaj misij pa je časovno omejenih. Za ljubitelje svobodnega grajenja pa obstaja tudi način Free Build, v katerem lahko v miru preizkušate razne taktike in se spoznavate z ekonomijo, dodaten bonus pa je vgrajen urejevalnik map.

Grafična podoba in zvok

Pogon igre za izrisovanje ne uporablja trikotnikov in tekstur, temveč slikovne točke, kar je glede na leto izdaje precej presenetljivo. Se je pa ta strategija odlično obnesla, saj je izgled igre kljub starosti ostal zelo očesu prijeten. Ogromno je podrobnosti, ki napravijo igro izjemno zanimivo: aktivne zgradbe prikazujejo proces dela, naokrog letajo kokoši, lovijo se otroci, drvarji režejo hlode, jabolka cvetijo, poškodovani stolpi imajo razpoke, itd. Poleg samega estetskega učinka to omogoča tudi hiter pregled nad dogajanjem v graščini, brez da bi bilo potrebno na stavbo klikniti. Pomanjkljivost igre pa je majhno število animacij, zato se včasih zdi kot da se enote ne premikajo zvezno temveč preskakujejo ob spremembi smeri. Velika škoda je tudi, da je mogoče večino stavb postavljati le v diagonalni smeri, ni pa to tako grozna pomanjkljivost.

Glasbena podlaga se fantastično prilega splošnemu vzdušju in je neverjetno poslušljiva. Vse vojaške enote in kmetje (razen gospodarja samega - Gordon Freeman, si to ti? :), govorijo, če nanje klikneš ali pa jim nekaj zaukažeš. Resda se občuti, da je za poobdelavo govora nekako zmanjkalo denarja, a se po drugi strani igra odkupi s humorjem. Ljubitelje Montya Pytona bo gotovo razveselil klik na kmetice, ki se oglašajo precej netipično (hehe :). Pomembni govorec je tudi vaš osebni svetovalec, ki vam sporoča določene dogodke.

Zaključek

Stronghold je simulacija graščinskega življenja kot se šika. Navduši z izjemno dolžino (20+ ur), blagozvočnimi melodijami, odličnim sistemom priljubljenosti, dobrim ekonomskim ozadjem in spoštovanja vrednimi nasprotniki, ki pa so morda malo preveč predvidljivi. Če vam osnovna kampanja ni dovolj pa si lahko s spleta prenesete še na tisoče misij. Odrežite si hlebec kruha in rezino sira, pošljite kamnoseke na delo in zgradite idealno graščino :).

Hitre tipke

Ctrl + številka
nastavi skupine enot
dvoklik vrste enot
izberi vse enote te vrste v vidnem polju
Shift + klik
nastavi točke za premikanje
Preslednica
splošči zgradbe in teren
+/-
prilagodi hitrost igre
B
preklopi na barake
M
preklopi na trgovino

Sistemske zahteve

Minimalne

Operacijski sistem
Windows XP/Windows Vista/Windows 7
Procesor
300 MHz AMD / Intel procesor
Grafična kartica
DirectX 7.0 združljiva kartica s 4 MB pomnilnika
Pomnilnik RAM
64 MB
Prostor na disku
750 MB
Ostalo
DirectX 7.0 združljiva zvočna kartica

Priporočene

Operacijski sistem
Windows XP/Windows Vista/Windows 7
Procesor
550 MHz AMD / Intel procesor
Grafična kartica
DirectX 7.0 združljiva kartica s 4 MB pomnilnika
Pomnilnik RAM
128 MB
Prostor na disku
750 MB
Ostalo
DirectX 7.0 združljiva zvočna kartica

Preigrano na

Operacijski sistem
Windows 7 SP1 64-bit
Procesor
Intel i3 2120 3.3 GHz
Grafična kartica
AMD Radeon HD 7750 1 GB
Pomnilnik RAM
4 GB

Povezave


Vam je vsebina všeč? Delite jo na: