Max Payne - ocena

Remedy Entertainment je finski razvijalec, ki je svojo razvojno pot začel leta 1996 z dirkaškim naslovom Death Rally, kasneje pa so presedlali na streljačine. Prva igra iz tega žanra in uvodnik v polnokrvno serijo je izšla leta 2001 pod imenom Max Payne, dve leti kasneje pa ji je sledilo še nadaljevanje Max Payne 2: The Fall of Max Payne. Tretji (in trenutno zadnji) naslov v seriji niso razvili pri Remedyu, temveč so to storili pri Rockstar Studios (serija GTA), saj se je za Remedy Maxova zgodba v dvojki zaključila. Kakorkoli že, prvi naslov je bil pri kritikih dobro sprejet, prodajne številke pa so bile dobre, nikakor pa ne rekordne. Leta 2022 sta Remedy in Rockstar naznanila, da je v načrtu prenova (remake) enice in dvojke, sam pa sem se odločil, da ne bom čakal, temveč sem posegel k škatelnem izvirniku iz leta 2001, ozaljšanim z ljubiteljskimi popravki.

Zgodba in igranje

Glavni protagonist igre je detektiv Max Payne, nekdanji policist NYPD, ki se je po incidentu, v katerem so narkomani ubili njegovo ženo Michelle in dojenčka, pridružil Uradu za boj proti drogam (DEA). Pod krinko se je vtihotapil v mafijski kartel Dona Angela Punchinella, ki nadzira razpečevanje nove sintetične droge imenovane Valkyr, da bi razkril krivce za smrt njegove družine. Nekaj let po uspešni infiltraciji Payneov sodelavec B.B. uredi srečanje med Maxom in njegovim prijateljem Alexom Balderjem, ki se za slednjega konča s smrtjo. Oba se namreč znajdeta sredi operacije vloma v banko, ki ga izvajajo zločinski podaniki Jacka Lupina. V njej Alexa zahrbtno ustrelijo, umor pa naprtijo Maxu. Našega junaka zdaj zasledujejo tako mafijci kot policija, njega pa zanima zgolj še maščevanje. Večino napete filmske zgodbe igra podaja preko stripovskih vmesnih sekvenc, nekaj pa jih je tudi narejenih s pomočjo grafičnega pogona. Aktivirajo se pri prehodih misij, ponekod pa se prikažejo tudi ob najdbi dokumentov, pisem, dnevnikov, itd. Te vire podatkov ponavadi Max omeni kar sam ter nato neumorno gleda v njihovo smer, dokler jih ne najdete. Čeprav nekateri deli niso obvezni za nadaljevanje, si boste naredili veliko škodo, če jih ne boste prebrali.

Max Payne: video sekvence
Akcijske vmesne sekvence so narejene kar s pogonom.
Max Payne: strip
Stripovsko podajanje zgodbe izpade odlično.
Max Payne: viri podatkov
Preko virov podatkov se spoznavate z dodatnimi podrobnostmi.

Stripi služijo kot uvod v preko dvajset poglavij razdeljenih v tri dele. Večina igre se odvija v notranjosti in na strehah zgradb, ki segajo vse od preprostih blokov, v katerih živijo reveži, do bogatunskih velestolpnic, potem imamo tukaj še skladišča in industrijske objekte. Preostanek je v večini postavljen na ulice mesta, pristanišče in podzemlje, v katerih pa pozabite prosto sprehajanje, saj ste z raznimi ovirami omejeni na manjša območja. Zasnova stopenj mi ni bila napačna, so me pa motili določeni odseki, ki so sestavljali dobeseden labirint vrat, hodnikov, stopnic, pohištva in/ali zabojev. Čeprav je igra skoraj popolnoma linearna, boste tu in tam naleteli na stranpot, ki pa žal ne predstavlja alternativnega dostopa do cilja, temveč vam omogoča, da si napolnite že tako prepolne nabojnike in obnovite zalogo zdravil proti bolečinam (painkillers), s katerimi si povrnete zdravje. Nekaj poti naprej je tudi dobro skritih z mini ugankami, ki pa niso pretirano težke in ponekod zahtevajo le pozorno oko.

Max Payne: labirint
Marsikatera stopnja je zgrajena kot labirint.
Max Payne: mini uganka
Uganke so večinoma zelo preproste.
Max Payne: stranpot
Stranpoti vam postrežejo s kopico nabojev in/ali zdravili proti bolečinam.
Max Payne: čudaška stopnja v Maxovem umu
Stopnje v Maxovem umu so čudaške. Razumem poanto, ampak lahko bi ne bile pohajkovanje naokoli, temveč kaj zanimivejšega.

Bistvena mehanika igre Max Payne je upočasnitev časa (bullet time), v kateri se v slogu akcijskih filmov dogajanje upočasni, da imate več časa za reakcijo in lahko merite natančneje. Ta sposobnost ni neomejena in se ob uporabi prazni, vsak uboj pa jo malo napolni. Aktivirate jo lahko na enega izmed dveh načinov: v prvem, ki sem ga najpogosteje uporabljal, kratkotrajno upočasnitev sprožite med skokom, v drugem pa samodejno nadzirate trajanje. Oboje se uporablja zelo intuitivno in ne ruši akcije, brez uporabe pa se boste zelo težko prebili do konca. Sovražnikov je namreč obilo in vas znajo presenetiti za vsakim vogalom. Pogosto se združujejo v skupine ali pa na vas navalijo v valovih, ko vas zaznajo. Tekom igre postajajo tudi spretnejši, znajo se metati po tleh, skrivati in natančno meriti, da o vedno boljši oklepljenosti ne govorimo. Vsake toliko vas čakajo tudi šefovski nasprotniki, za katere pa rabite samo dovolj svinca, da se jih odkrižate.

Max Payne: bullet-time
Proti skupinam boste brez vklopa upočasnitve časa tenko piskali.

Arzenal našega junaka je zelo pester in sestoji iz preprostih hladnih orožij, ki so samo pogojno uporabna, in paketa pištolic, s katerimi se da na začetku igre kar dobro preživeti. Kasneje postane nujna uporaba šibrenice in njene odrezane različice, temu se pa pridružijo mini brzostrelke Ingram. Z vedno več življenjskimi točkami oz. oklepom postanejo prej omenjena orožja skoraj neuporabna, čeprav lahko marsikatero od njih vihtite v obeh rokah. V končnih misijah bo vaše preživetje odvisno od brzostrelke Colt Commando ter hitre šibrenice Jackhammer, paket pa zaokrožijo še ostrostrelska puška, granatomet, molotovke in granate. Sovražnikov se lahko odkrižate tudi s pomočjo eksplozivnih jeklenk, ki se nahajajo na določenih lokacijah, ali pa v vaš prid izrabite kar njihove eksplozive.

Max Payne: dvojno orožje
Dvojna orožja močno pomagajo proti trdovratnejšim nasprotnikom.
Max Payne: ostrostrelska puška
Ostrostrelska puška potencialni zadetek prikaže na zelo spektakularen način.
Max Payne: eksplozivna past
Sovragi vam postavljajo številne eksplozivne pasti.
Max Payne: eksplozivna jeklenka
S pomočjo eksplozivnih jeklenk lahko razredčite skupine sovražnikov.

Grafična podoba in zvok

Max Payne teče na hišnem pogonu MAX-FX, ki je bil kasneje uporabljen tudi v priljubljenem programu za merjenje hitrosti sistemov 3D Mark 2001SE. Pogon je že dodobra načel zob časa, ni pa videz igre tako slab. Dobro, izvirne teksture so razmazane pa tudi poligonov je malo, ampak so pa po drugi strani všečne masovne eksplozije in pa fizika nasploh. Ob streljanju po tleh padajo tulci in se odbijajo od njih, streli v beton povzročijo luknje in frčanje materiala, eksplozije vržejo telesa po zraku (tudi vas), mogoče je razbiti steklo, itd. Dobro, kar nekaj od tega je močno skriptirano, vizualni vtis pa igra vseeno pusti. Videz (in delovanje na modernejših sistemih) se da močno izboljšati s pomočjo ljubiteljskih popravkov, z edinim minusom, da se podaljša čas nalaganja stopnje.

Max Payne: eksplozija
Kljub starosti so eksplozije slikovite.
Max Payne: učinki na okolju
Izstrelki ob zadetku v beton razpršijo delce in pustijo luknje.
Max Payne: razmet teles
Telesa ob eksploziji razmeče po okolici.

Zvočna podlaga igre mi je bila všeč tako kar se tiče govorcev, kot tudi glasbene podlage. Ima pa pogon težave s predvajanjem na modernejših sistemih, tako da si nujno oglejte spodnjo sekcijo za popravek.

Hrošči

Zaključek in ocena

Max Payne je odlična akcijska streljačina z zanimivo zgodbo, ki je z upočasnitvijo časa orala ledino v svetu iger in ustvarila številne posnemovalce. Igralni čas je z nekaj čez sedmimi urami dokaj kratek, pesti pa jo tudi linearnost, ki se občasno razbije s stranpotmi in mini ugankami. Čeprav je grafično podobo že načel zob časa, so ji ljubiteljski popravki vdahnili novega življenja, učinki in podrobnosti pa so bili dobri že brez tega.

Hvalim

  • filmska zgodba
  • upočasnitev časa
  • stripovske vmesne sekvence
  • številna orožja
  • učinki in določene podrobnosti

Grajam

  • labirinti stopenj
  • nepravične situacije

Tipkovne bližnjice

E
uporabi/približaj pri ostrostrelski puški
Tab
vzemi tablete
Shift (in skok)
daljša upočasnitev časa (krajša upočasnitev)
G
izvleci najboljše orožje

Kode za Max Payne

Zaženite igro preko bližnjice, ki ste ji dodali parameter -developer (v Steamu to storite v polju Launch Options. V igri nato pritisnite tipko F12 in v konzolo vpišite naslednje kode za igro Max Payne:

god
neranljivost
mortal
izklopi neranljivost
noclip
vklopi prehod skozi stene
noclip_off
izklopi prehod skozi stene
getallweapons
vsa orožja
getinfiniteammo
neskončno metkov
getbullettime
napolni bullet time
gethealth
napolni zdravje
getpainkillers
napolni tablete

Sistemske zahteve

Minimalne

Operacijski sistem
Windows 95/98/ME/2000/XP
Procesor
450 MHz AMD ali Intel
Grafična kartica
z Direct3D združljiva grafična kartica s 16 MB RAM
Pomnilnik RAM
96 MB
Prostor na disku
1 GB

Priporočene

Operacijski sistem
Windows 95/98/ME/2000/XP
Procesor
700 MHz AMD ali Intel
Grafična kartica
z Direct3D združljiva grafična kartica s 32 MB RAM
Pomnilnik RAM
128 MB
Prostor na disku
1 GB

Preigrano na

Operacijski sistem
Windows 10 64-bit
Procesor
AMD Ryzen 7 5700G
Grafična kartica
AMD Radeon RX 6600 8 GB
Pomnilnik RAM
16 GB

Igranje na modernejših sistemih

Igra ima kar nekaj težav z delovanjem na modernejših sistemih (težave z zvokom, nepodpora širokozaslonskemu načinu, težave z Ryzenom, itd.), ki pa se jih da obiti s pomočjo ljubiteljskih popravkov. Priporočam, da prenesete Max Payne 1 Complete FixPack (glejte povezave) in ga namestite z naslednjimi nastavitvami:

  • za High resolution textures izberite pravo različico igre
  • za Startup Fix izberite FPS Fix, by using DgVoodoo's Dx8 to Dx11 Wrapper
  • za Sound Fix izberite Ultimate Soundpatch
  • izberite Widescreen Fix in Fix for AMD Ryzen 3, ostale stvari pa lahko pustite odznačene

Ob namestitvi Ultimate Soundpatch se pokaže okno terminala, v katerem je prikazan napredek. Če pretvorba ne napreduje, poskusite pritisniti Enter, da izvedete ukaz

Povezave


Zadnja sprememba: | Deli na: