Ocena igre Grand Theft Auto V

Prvi tridimenzionalni Grand Theft Auto (GTA 3), v katerem si je lahko igralec dal duška v velikem odprtem svetu, je izšel leta 2001, razvit pa je bil s strani razvojnega studia Rockstar Games North (takrat še DMA Design). Prodajne številke so bile izjemne in enakega uspeha sta bila deležna tudi naslednika v izvirni trilogiji (Vice City ter San Andreas). Tem je sledila nova generacija iger v seriji (pogosto uvrščena v t.i. HD Universe), začenši z GTA IV leta 2008, v kateri ste skočili v kožo Srba Nika Belića, nato pa leta 2013 še GTA V (oz. GTA Five). Slednjega smo najprej uzrli na konzolah, kjer je s prodajo rušil vse rekorde in postal najbolj prodajana igra leta 2013, na Windows predelavo pa je bilo potrebno počakati kar leto in pol. Glede na izjemen odziv ocenjevalcev in igričarjev, se je gotovo splačalo počakati, moja naloga pa bo preveriti, če si igra res zasluži takšno hvalo. Naj poudarim še, da bom ocenjeval zgolj enoigralski del igre, saj Rockstar večigralsko komponento GTA V, obravnava kot ločen naslov pod imenom Grand Theft Auto Online.

Igranje in zgodba

Igra se odvija okrog leta 2013 v izmišljeni otoški državici San Andreas, v kateri se na jugu nahaja mestni okoliš Los Santos, na severu pa ruralni okoliš Blaine County. Kljub temu, da ime nakazuje na močno povezavo z GTA: San Andreasom, mapa ni zgolj modernizirana, ampak konkretno predelana. Čeprav državica San Andreas v GTA V predstavlja zgolj en košček otočja iz GTA: SA, je mapa precej večja od tiste iz leta 2004, bolj realistična in v celoti odklenjena že od samega začetka. Okoliš Los Santos skupaj s tremi manjšimi mesteci tvori ogromno mesto Los Santos (modelirano po Los Angelesu), medtem ko v Blaine Countyu najdete vse od puščav, goščav pa do gorovij. Zaradi same velikosti in številčnih lokacij pride zelo prav podroben zemljevid z zanimivimi točkami, nanj pa lahko postavite tudi lastno oznako, do katere se kaže interaktivna pot v slogu avtomobilskih zemljevidov z GPS podporo.

Za razliko od predhodnikov v GTA V ne igramo zgolj enega protagonista, ampak kar tri, med njimi pa lahko skoraj prostovoljno preklapljamo. Michael De Santa je upokojen ropar, ki je med enim izmed podvigov zaigral svojo smrt, da bi se lahko umaknil v Los Santos in se posvetil svoji družini. Kasneje se je izkazalo, da je bila odločitev napačna, saj ga takšen način življenja ne osrečuje, med vsakodnevnim zapijanjem pa njegova družina počasi razpada. Franklin Clinton je manjši lopov, ki se skupaj s kolegom Lamarjem ukvarja z rubežem dragih avtomobilov lastnikom, ki si ne morejo več privoščiti plačevati oderuških obresti. Zaveda se, da takšen način življenja ni dober, zato si želi postati nekaj več. Trevor Philips je milorečeno kup gnoja, ki se po spodletelem ropu, v katerem je Michael zaigral svojo smrt, skriva v Blaine Countyu. Njegovo zločinsko podjetje se ukvarja s preprodajo orožja in kuhanjem amfetaminov, zaradi težav z nadziranjem jeze pa se okoli njega kopičijo trupla. Preko filmske zgodbe, ki ima vsekakor marsikatero luknjo, se življenja treh protagonistov povežejo in skupaj začnejo načrtovati nove podvige.

Vsak izmed junakov ima različne atribute (vzdržljivost, natančnost, moč, pritajenost, spretnost letenja in vožnje, pljučna kapaciteta), ki se z uporabo sproti izboljšujejo, en pa je posebna sposobnost, ki jo lahko ročno vklopite. Michael lahko upočasni čas med uporabo orožja, Franklin lahko to stori med vožnjo, Trevor pa lahko postane praktično neranljiv. Če povem po pravici, bi le stežka rekel, da imajo atributi večji vpliv na samo igranje, zato se po mojem ne splača zapravljati časa za njihovo preventivno izboljševanje, ampak je bolje pustiti, da se to izvede po naravni poti. Tudi po uporabi posebnih sposobnosti ni bilo potrebe, izjema pa so bile zasledovalne misije, v katerih Franklinova sposobnost upočasnitve časa dela čudeže.

Glavnih misij je skoraj sedemdeset, naenkrat je jih je lahko aktivnih več. Združene so v skupke, ki so razdeljeni med oba okoliša, med njimi pa prehajate tekom zgodbe. Določene naloge so omejene na enega izmed likov, spet druge lahko prične katerikoli izmed njih, druga dva pa se samodejno pridružita. Raznolikost nalog je spoštovanja vredna, glede na predhodnike pa na prvi pogled ni bistvenih novosti. Kradli boste vozila, izvajali napade in atentate, ščitili ali reševali pomembne osebe, izvajali zasledovanja ali pobege, se infiltrirali na pomembne lokacije, itd., vse skupaj pa je povezano z bogato bero vmesnih sekvenc. Vsaka misija vsebuje določene cilje, ki jih morate izpolniti, da dobite zlato medaljo, iz menija igre pa se lahko izziva znova lotite kadarkoli.

To pogrevanje starih prijemov pa se spremeni, ko z ekipo začnete načrtovati prvi roparski podvig (Heist). Slednje smo sicer že videli v Vice Cityu, a šele v GTA V so neke vrste mini paketi misij resnično zasijali. Za vsak podvig si naprej ogledate teren in poskusite pridobiti čim več informacij, nato pa eden izmed članov ekipe sestavi dva alternativna načrta za izvedbo, ki ju lahko poljubno izberete. Glede na izbrani načrt potem zbobnate še morebitne pajdaše, ki vam lahko krijejo hrbet, vozijo ubežna vozila ali vdirajo v informacijske sisteme, za njihove usluge pa seveda želijo določen delež izkupička. Po potrditvi načrta morate še zbrati potrebno opremo, nato pa se lahko akcija prične. Dobitki roparskih podvigov so precejšnji, a ker se skozi celo igro kopate v denarju, izdatki so pa mikroskopski, kar malo zbledijo.

Tudi nabor stranskih misij je zelo bogat. Poleg običajnih stranskih misij, ki so na zemljevidu jasno označene s črko ali grafičnim znakom, lahko na zemljevidu najdete še vprašaje, na katerih se nahajajo vnaprej izbrani NPC-ji, ki vam dajo naloge (Strangers and Freaks). Teh likov je skoraj dvajset, njihove naloge pa so po pravici povedano izjemno odštekane, zato se jih gotovo splača preigrati. To pa še ni vse. Med pohajkovanjem po mapi boste lahko naključno naleteli tudi na kakšnega izmed skoraj 60 naključnih dogodkov. Pomagali boste lahko žrtvam ropa, prevažali ljudi, oropali trgovino, itd. Poleg finančne nagrade boste lahko izboljšali vaše statistike, odklenili nove like za misije z roparskimi podvigi, dobili dodatna orožja in še kaj bi se našlo.

Za koordinacijo med misijami in pridobivanje informacij ima vsak izmed junakov pametni telefon, ki poleg klicanja, pošiljanja/prejemanja SMS-ov ter zajemanja slik, omogoča še brskanje po spletu, branje e-pošte in shranjevanje igre. Izven misije lahko pokličete katerikoli kontakt, s prijatelji pa se lahko dogovorite tudi za druženje. Nekatere klice lahko prezrete, med samim pogovorom pa boste lahko sprejeli tudi kakšno odločitev s pritiskom ustrezne tipke. Najbolj izstopajoča funkcija pa je gotovo v igro vgrajen izmišljeni internet, po katerem lahko krmarite s telefonovim brskalnikom. Poleg branja novic in pridobivanja informacij, lahko preko spleta tudi kupujete stanovanja in vozila, se preizkušate na borzi, ali pa se nasmejite drugim domiselnim stranem.

Dokaj zabavno izkušnjo z misijami pa močno pokvarita dve črni piki, ki sta po mojem mnenju kar črni luknji. Prva je kontroverzna misija »Po vseh pravilih« (By the Book), v kateri morate za FIB iz ujetnika izvleči informacije s pomočjo mučenja. Skozi nesrečnika boste spuščali tok iz akumulatorja, mu ruvali zobe, ga udarjali s cevnimi kleščami ali polivali z vodo, medtem ko ima na obrazu cunjo (waterboarding). Kot da to ne bi bilo najslabše pa vas igra še nagradi, če na ujetniku izkoristite vse mučilne tehnike. Bolano! Razumem, da je Rockstar North morda želel izpostaviti uporabo mučilnih tehnik s strani tajnih služb ZDA, ampak da v izvajanje njih prisiliš igralca, je pa naravnost ogabno. Druga pomanjkljivost GTA V pa je splošna lahkost misij. V predhodnikih med nalogami ni bilo mogoče shranjevati, ne glede na dolžino, kar je znalo biti frustrirajoče, a je predstavljalo vsaj nek izziv. V tem naslovu pa ne le, da v nalogah težko umreš, če nimaš dveh levih rok, igra tudi redno shranjuje napredek in ob spodletelem poskusu ponudi nadaljevanje iz zadnje nadzorne točke. To pa še ni vse: ob določenem številu neuspešnih poskusov lahko misijo enostavno preskočite! Resno?

V naboru vozil boste našli stotine različnih primerkov, s pomočjo DLC-jev pa se je številka praktično podvojila. Med avtomobili boste našli klasične modele, kompaktne avtomobile, kupeje in športne zverine. Bogat nabor gospodarskih vozil sestavljajo kombiji, tovornjaki (s prikolicami), avtobusi, traktorji, dvigala, kosilnice, vlačilci avtomobilov, itd. V naravo se lahko odpravite s štirikolesniki, motorji ali drugimi specialnimi off-road vozili, nihče pa vam ne brani vzeti kar kolo. V vodi lahko razdalje premagujete s pomočjo čolnov in podmornic, medtem ko lahko po zraku frčite z raznolikimi letali in helikopterji. Skratka, spoštovanja vredna izbira!

Poleg vozil, ki jih lahko nesrečnikom odtujite iz parkirišč ali pa izmaknete pred nosom, ima vsak izmed likov osebno vozilo, ki je vedno na voljo v vaši varni hiši, ne glede kaj naredite z njim med misijami ali pohajkovanji po mapi (izjema velja za policijske zajeme, kjer morate vozilo odkupiti). Franklin ima igrično verzijo Dodge Chargerja, Michael neke vrste Audi A6, Trevor pa ima Jeepa. Vsa vozila lahko v delavnici prilagodite do potankosti, pri osebnih vozilih pa te spremembe tudi (večinoma) trajno ostanejo skozi celotno igro. Avtomobile lahko prebarvate, spremenite karoserijo, izboljšate zmogljivost in vodljivost, izboljšate odpornost ter še kaj bi se našlo. Po pravici povedano, so vse te spremembe odveč, saj so avtomobili dovolj zmogljivi, da med misijami ne bi smeli imeti težav, njihova trpežnost pa je že naravnost absurdna. Če ste v 3D univerzumu hitro nabrali dovolj škode, da se je avto vnel in začel goreti, je v GTA V praktično nemogoče poškodovati avto do te mere, da bi začel goreti in bi eksplodiral. Edina šibka točka je tank vozila, ki ob poškodbi povzroči epsko eksplozijo.

Arzenal orožij je zelo pester in obsega hladna orožja, pištole, šibrenice, brzostrelke, napadalne in ostrostrelske puške, raketo in granatomet, minigun, kup eksplozivov ter seveda zaščitne jopiče. Številna izmed orožij lahko sedaj v Ammu-Nationu nadgradite in jim npr. povečate nabojnik, dodate lučko ali dušilnik, merek, in še kaj bi se našlo. Podobno kot v primeru avtomobilov, gre tudi tukaj za zapravljanje denarja, saj so že v osnovi orožja tako dobra, da boste le v redkih primerih v škripcih. Čeprav je umetna pamet nasprotnikov vsekakor sposobna, je sovražnika vse prelahko ubiti z zadetkom v glavo, da ne govorimo o samodejni regeneraciji življenja med mirovanjem. Med napadanjem se lahko prislonite ob zaklonišče in streljate izza njega, s pritiskom tipke za merjenje pa lahko močno povečate natančnost aktivnega krepela.

Policija je ostala podobno agresivna kot v predhodnikih, najbolj razjarjena pa bo ob stopnji petih zvezdic. Pri eni zvezdici vas bo lovilo vsaj eno policijsko vozilo, če pa ste pešak in poskusite ubežati aretaciji, pa boste nemudoma pridobili dodatno zvezdico. Na tej stopnji postanejo policisti agresivnejši in številčnejši, namesto aretacije vas sedaj čaka smrt. Pri treh zvezdicah se začnejo zapore cest, policisti dobijo neprebojne jopiče, v zrak pa je poslan tudi helikopter. Pri štirih zvezdicah vas čakajo specialci, pri petih pa se izpraznijo ceste in policija nanje sprosti, vse kar premore. Umetna pamet zna premostiti marsikatero oviro, zato se jih boste le stežka otresli in se skrili za dovolj časa, da vam zvezdice izginejo, še posebej težko pa je uiti budnemu očesu helikopterjev. Zaradi pregledne mini karte, ki vam kaže iskalno območje policijskih vozil, lahko pobeg lažje načrtujete, kljub temu pa je ob visokem številu zvezdic naloga vse prej kot pa lahka.

Grafična podoba in zvok

Grand Theft Auto 5 teče na hišnem pogonu Rockstar Advanced Game Engine (RAGE), ki so ga razvili v enem izmed Rockstarjevih studiev. Svoj prvenec je RAGE doživel v leta 2006 v Rockstarjevi simulaciji namiznega tenisa (da, tudi to obstaja), nato pa bil uporabljen v GTA IV, Red Dead Redemptionu in Max Paynu 3, preden so na njem izgradili GTA V. V primerjavi s hroščatim in neoptimiziranim pogonom Renderware, ki je bil uporabljen v starejših naslovih, je RAGE prava mojstrovina. Kljub izjemno všečnem videzu, je število sličic na sekundo stabilno tudi na slabših računalih, če le dosegate minimalne zahteve.

Poleg visokoločljivostnih tekstur, naprednih senčilnikov in osvetljevanj, bodo vaše oči na primer razvajale volumetrične eksplozije ter epski vremenski učinki. Okolica (še posebej mesto) je narejena z občutkom in vsebuje kopico podrobnosti, ki dajejo igralcu občutek, kot da se vozi (ali sprehaja) po dejanskem mestu. Postavljene reči pa niso zgolj vizualna šminka, ampak z njimi interagirajo tudi NPC-ji (med katerimi so tudi številne živali), kar še doda k avtentičnosti. Prelomna sprememba v primerjavi z 3D univerzumom pa je gotovo uporaba tehnike motion capture za animacije likov. Slednje ne poskrbi le za izjemno prepričljivo gibanje, temveč tudi za odlično mimiko, ki zasije v številnih s pogonom narejenih sekvencah.

Ne le vizualni, tudi zvočni del je zelo dober, a z nekaj pomanjkljivostmi. Najprej so tu tisoči in tisoči govorjenih vrstic, ne le med vmesnimi sekvencami, ampak tudi med potekom misij in stiki z NPC-ji. Seveda pisci dialogov pri Rockstarju niso mogli iz svoje kože, zato v izgovorjenem marsikoga mrgoli toliko vulgarnosti, da ti začne že kar malo presedati. Kar se glasbene podlage tiče, je v GTA V vgrajenih preko dvajset radijskih postaj, ki pokrivajo praktično vse žanre od rocka in popa pa do countrya in rapa. Poslušali boste lahko Dr. Dreja in Snoop Dogga, Queene, Britney Spears in druga sloveča imena, nekaj pa je tudi klepetalnih postaj. Ker je glasnost radia tudi na najvišji nastavitvi dokaj tiha, liki pa med vožnjo neprestano gobezdajo, se boste pa žal zgolj težka naposlušali.

Hrošči

Zaključek

GTA V je okrog 23 ur dolga akcijska igra, ki se ponaša z orjaškim popolnoma odprtim svetom, ki ga je mogoče raziskovati po tleh, vodi in zraku z zelo pestrim naborom vozil. Raznolikost in zabavnost misij povezanih z zanimivo zgodbo je častivredna, jih pa močno skazi vsesplošna lahkost in odbijajoča mučilna misija. Dva izmed likov sta izjemna, žal pa je treba igrati tudi antipatičnega psihopata Trevorja. Vizualna podoba je zelo všečna enako pa velja tudi za govorjeno vsebino (čeprav je občasno izjemno vulgarna), radijske postaje pa so pretihe glede na zunanjo glasnost.

Hitre tipke

Desni klik
nameri orožje (uporabite miškin kolešček za približanje)
Srednji klik
telefon
Tabulator
izbor orožja
Levi Alt
preklop med liki
Levi Ctrl
tiholazniški način
Levi Shift
tek ali plavanje
Preslednica
skok (peš), ročna (avto)
Q
skok v zaklon
F
vstop/izstop iz avtomobila
Caps Lock
preklop posebne sposobnosti
V
preklop kamere

Kode

Kode lahko vnesete v konzolo (tipka levo od 1) ali pa pokličete številko na telefonu:

TURTLE ali 1-999-887-853polno življenje in oklep
TOOLUP ali 1-999-866-587napolni arzenal
PAINKILLER ali 1-999-724-6545537neranljivost
DEADEYE ali 1-999-332-3393merjenje v počasnem posnetku
POWERUP ali 1-999-769-3787napolni posebno sposobnost
FUGITIVE ali 1-999-384-48483poveča število zvezdic
LAWYERUP ali 1-999-529-93787zmanjša število zvezdic
SLOWMO ali 1-999-756-966upočasni dogajanje
GOTGILLS ali 1-999-46844557hitro plavanje
CATCHME ali 1-999-228-2463hiter tek
HOPTOIT ali 1-999-467-8648visoki skoki
SKYDIVE ali 1-999-759-3483doda padalo
BUZZOFF ali 1-999-289-9633doda helikopter
BUBBLES ali 1-999-282-2537doda podmornico

Sistemske zahteve

Minimalne

Operacijski sistem
Windows 7 64 Bit SP1/Windows 8 64 Bit/Windows 8.1 64 Bit/Windows 10 64 Bit
Procesor
Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2.40GHz (4 CPUs) / AMD Phenom 9850 @ 2.5GHz
Grafična kartica
NVIDIA 9800 GT 1GB / AMD HD 4870 1GB (DX 10, 10.1, 11)
Pomnilnik RAM
4 GB
Prostor na disku
72 GB

Priporočene

Operacijski sistem
Windows 7 64 Bit SP1/Windows 8 64 Bit/Windows 8.1 64 Bit/Windows 10 64 Bit
Procesor
Intel Core i5 3470 @ 3.2GHz / AMD X8 FX-8350 @ 4GHz
Grafična kartica
NVIDIA GTX 660 2GB / AMD HD 7870 2GB
Pomnilnik RAM
8 GB
Prostor na disku
72 GB

Preigrano na

Operacijski sistem
Windows 10 64-bit
Procesor
AMD Ryzen 1500X 3.5 GHz
Grafična kartica
AMD Radeon RX 460 2 GB
Pomnilnik RAM
16 GB

Povezave


Vam je vsebina všeč? Delite jo na: